gamification in rekrutering

Simpel uitgelegd is Gamification niets anders dan spelvormen inzetten om een bepaald doel te behalen. Het is overal aanwezig, denk maar aan de spaarkaarten bij verschillende grootwarenhuizen en de “smiley-borden” langs de kant van de weg als je je netjes aan de snelheid houdt. 

Ik ben sinds 2017 actief bezig met gamification en de resultaten zijn ongelooflijk. Ik gebruik ze in heel wat opleidingen rond communicatie en pas ze toe waar mogelijk in rekrutering. Gamification wordt hoe dan ook meer en meer toegepast in HR en je hebt 2 belangrijke opsplitsingen: offline & online. 

Offline

Online

Hoe Who's up werkt

Toepassingen in HR

Ik heb het al gezien in payroll software en de laatste jaren heeft L&D (learning & development) ingezien dat gamification een ontzettend belangrijk onderdeel is van hun strategie, zowel online als offline. Ik denk ook aan “onboarding software” en heel wat “employee experience” gerichte systemen die allerlei data gaan onthouden en er een spel van maken. Werkelijk een fascinerende wereld en een hele uitdaging voor HR om een keuze te gaan maken. 

 

Gamification in rekrutering?

1. Bepaal de doelstelling

Zoals ik al zei: je kan gamification overal gaan toepassen. Het is belangrijk om voor de start van elke creatie een duidelijke doelstelling te hebben. 

Wat wil je dat de game doet? 

  • Zorgen voor extra instroom? 
  • Inschatten van de persoonlijkheid & vaardigheden van de sollicitant?
  • Inzicht geven in de werking van de organisatie?
  • Onboarding?
Elke organisatie heeft zijn eigen visie op rekrutering en zal dus ook andere doelstellingen hebben. Een duidelijke doelstelling bepalen voor de game is essentieel voor een kwaliteitsvol resultaat! De kracht van een game zit vaak in het feit dat er maar een aantal doelstellingen zijn, maar dat deze er wel 100% uitkomen op het einde van het spel.
 

2. Budgetinschatting

Een goede game maken kost geld, of het nu een online of offline game is. Ik ontwikkel nu al 3 jaar lang verschillende games en daar kruipt elke keer heel wat tijd in.

En dan spreek ik nog niet van een design, dat komt altijd maar op het einde van zo een traject. De belangrijkste doelstelling is dat de game goed is, daarna maak je hem maar zo mooi als je zelf wil. Voor zo een uitgebreid project is het belangrijk om aan de slag te gaan met een duidelijk budget en tijdslijn. Want bij het maken van een game heb je altijd een grote kans om te verdwalen in jouw eigen creativiteit en dus ook in de portemonnee van de organisatie. 

De grootste kost zal tijd zijn, daarom dat het vaak interessant is om te werken met een partner die hier ervaring in heeft. Enkele bedrijven die ik zeker kan aanraden om eens met te sparren of samen te werken:

 

3. Maak het niet te ingewikkeld

Begin niet van 0, dat gaat je te veel tijd kosten en is absoluut niet nodig. Er bestaan duizenden spelmechanismen in de talrijke games die bestaan. Na het bepalen van de doelstelling en budget kan je dus beginnen met het analyseren van bestaande games. Ontleed elk mechanisme en maak een shortlist, daarna kan je beginnen combineren om zo tot jouw eigen spel te komen. 

Enkele voorbeelden hiervan:

  • Bij Monopoly maak je een volledig toer rond het bord en word je daarvoor beloond.
  • Bij FiFa krijg je beloningen per prestatie die je voltooit en kan je zo jouw eigen speler/avatar verbeteren.
  • Bij Peaky Blinders (ja, daar is een spel van) werken ze in 4 verschillende steden op een spelbord. In elk van die steden heb je andere mogelijkheden. 
Mijn punt is: vind het warm water niet opnieuw uit en laat je inspireren door het werk van anderen. Het kan ook een heel leuke teambuilding zijn om elke collega te vragen om zijn/haar 5 favoriete games neer te schrijven. Zo heb je alvast een startpunt in jouw zoektocht naar de perfecte mix van mechanismen.
 
Enkele bronnen die kunnen helpen bij het verzamelen van spelmechanismen:
 
  • Spiel (grootste beurs in Europa waar je heel veel inspiratie op kan doen.) 
  • Unity (de grootste online game-engine. Interessant om games te ontdekken, voor het werken met Unity is een kennis van coderen nodig)
  • Vives Spellenlab te Brugge.
  • Lokaal spelletjescafé, als we weer op café mogen gaan. 
 

4. Test alles

Een game moet je testen, of het nu een online of offline omgeving is. Zowel naar beleving als naar flow, want een game die moet vooruit gaan. Zorg er dus voor dat elke feedback goed genoteerd wordt en dat je een volledige handleiding bijhoudt van hoe je het spel nu het beste speelt/uitlegt.

Stappenplan

What's in it for me?

Veel succes!

Who’s Up op sociale media

Jorn Steinbach op Linkedin

Scan de QR en chat met ons