rekrutering | over Darts, facebook & iOS14

Leestijd – 7 min

Dat de nieuwste update van Apple, iOS 14, een impact heeft op Facebook dat had je ongetwijfeld al ergens gezien of gelezen. Maar er bestaan nog veel onduidelijkheden en ik zie heel wat berichten verschijnen die gewoonweg niet kloppen. Ik schep graag wat meer duidelijkheid over de impact die deze update heeft op de organisaties die Facebook gebruiken om mensen te benaderen in rekrutering.

Situatieschets

gevolgen & verliezers

oplossingen

1. Situatieschets

Apple en Facebook zijn ruzie aan het maken, dat denk ik toch, gezien zowel Mark als Tim niet in mijn persoonlijke bubbel zitten en ik hen dus ook niet even een berichtje kan sturen. 

Tim heeft met de nieuwste iOS 14 een nieuwe prompt klaarstaan, namelijk de App Tracking Transparency Framework. Dat is een moeilijk woord voor iets heel simpel: elke gebruiker die een app downloadt via de App Store zal zijn/haar goedkeuring moeten geven om gegevens te delen. Mark gaat er van uit dat heel wat mensen dat niet gaan doen en dat er dus heel wat minder gegevens beschikbaar zullen zijn om te delen met anderen. Mark steekt zijn tong uit en roept naar Tim dat hij het enkel doet voor extra winst, dat het niets met privacy te maken heeft en dat hij nooit meer een Iphone gaat kopen.

“Ik ben er in geslaagd om enkele live beelden te vinden van deze heftige woordenwisseling!” 

2. Gevolgen & verliezers

Mark had eerst gezegd dat hij het nieuwe protocol van Apple niet zal volgen, maar keert daar dus op terug. Er is een nieuw protocol van Facebook, namelijk het Aggregated Event Measurement Protocol. Wat verandert er dan concreet?

Wat nog?

  1. De rapportering van Facebook zal wat trager en minder accuraat zijn, zeker als er heel wat mensen geen goedkeuring gaan geven aan de apps om hen te volgen.
  2. De aangepaste doelgroepen, zoals retargeting van websitebezoekers, zal een stuk minder efficiënt gaan lopen. Heel veel bezoekers gebruiken hun mobiele app bij het surfen op Facebook.
  3. Het Audience – network van Facebook zal een stuk minder interessant zijn, omdat Tim jouw advertentie dus niet meer kan gaan tonen op andere apps als de gebruiker daar geen goedkeuring voor heeft gegeven.
  4. App ontwikkelaars worden het meeste benadeeld. Zij maken hun apps vaak gratis omdat ze dan via ads genoeg inkomsten krijgen. Deze ads gaan voor een groot deel wegvallen, denken we toch, waardoor ze dus ook heel wat omzet gaan verliezen.
  5. De gebruiker zal het ook wel merken, aangezien de hoeveelheid gratis apps zal verminderen  en we meer en meer apps gaan zien die betalend zullen worden. 

3. Oplossingen

  1. Registreer jouw domein op de Facebook Business Manager.
  2. Geef de conversies prioriteiten.
  3. Je kan iOS uitsluiten bij de targeting, maar weet wel dat je dan zo een 40% van de markt verliest.
  4. Voeg UTM Tags toe zodat Google Analytics mee kan helpen om de rapportage van jouw campagnes zo goed mogelijk te laten lopen. Er volgt later nog een artikel over hoe je UTM tags kan beheren in rekrutering om te zien welke campagnes en acties er goed lopen en zorgen voor het meeste resultaat.
  5. Koop een dartsbord, wat pijltjes en kies 2 willekeurige foto’s van Mark en Tim.

Zaakvoerder van Who’s Up en al jaren actief in rekrutering en alles wat daar bij komt kijken.