Google for jobs: in 3 stappen naar meer resultaat

Leestijd – 6 min

Google For Jobs is nu al enige tijd in ons land aanwezig, eindelijk! De resultaten in andere landen van Google For Jobs zijn alvast veelbelovend. Google For Jobs startte in 2017 in Amerika en daar zagen ze meteen de toename van de organische resultaten. Concurrenten zoals Indeed zitten in de hoeken waar er klappen vallen, wat wel te verwachten was gezien Google (bijna) alles weet over ons. 

Google For Jobs bestaat dus en zal blijven bestaan, tijd om deze te omarmen zoals het moet, want vergeet niet dat het vandaag ook nog steeds gratis is om te gebruiken. Hieronder geef ik je alvast 3 handige tips om ervoor te zorgen dat jouw vacature nog beter gezien wordt, zeker voor knelpuntjobs niet onbelangrijk! 

vacaturepagina

Copywriting | seo

structured data

1. Vacaturepagina

Een vacaturepagina speelt een belangrijke rol in het maken van een talent funnel. Deze moet er niet enkel aantrekkelijk uit zien maar ook nog eens technisch goed in elkaar zitten. Laat je bijstaan door een digital marketeer wanneer al het onderstaande chinees voor je is. Enkele belangrijke zaken die je alvast kan controleren:

  1.  Controleer of jouw pagina gezien wordt in Google door te surfen naar “site:denaamvanjewebsite.be”. Hier zou je al jouw pagina’s moeten kunnen zien.
  2. Kijk of er geen crawls (bezoekjes van de robots van Google op jouw pagina) worden geblokkeerd, je kan dit doen door jouw Robots.txt na te kijken of te testen via Google Search Console (Robots testing tool).

2. Copywriting

Besteed genoeg aandacht aan het uitschrijven van jouw vacature zodat de juiste “keywords” gebruikt worden. Bijna 30% van de zoekopdrachten in Google zijn job gerelateerd en het is aan jou om dit goed te benutten door de juiste woorden te gebruiken. Denk aan de standaardwoorden die belangrijk zijn zoals functietitel, locatie, skills, … maar ook aan hoe een werkzoekende Google gaat gebruiken en welke woorden hij/zij zou neerpennen. 

Een goed geschreven tekst kan zorgen voor een betere positie in Google en dus ook voor een betere zichtbaarheid. Enkele handige tools die je kan gebruiken om een goede rapportage te hebben zijn Google Analytics & Google Search Console. Dit is ontzettend belangrijk zodat je voor de volgende zoektocht al een beter zicht hebt op wat wel en niet werkt.

3. Structured Data

Structured data gebruiken is een manier om aan Google te laten weten wat er nu allemaal op die pagina staat. Want een computer leest niet zoals wij dat doen en heeft dus wat hulp nodig. De manier om ervoor te zorgen dat Google For Jobs goed begrijpt wat er op jouw vacaturepagina staat is om een JSON-LD schema op te maken en dit toe te voegen aan jouw vacaturepagina (het kan ook via Microdata of RDFa, maar ik focus me hier enkel op JSON). Dat ziet er misschien moeilijk uit, maar is het eigenlijk niet. Je hebt hiervoor heel wat tools die voor jou een schema op maat maken, één ervan is https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/. 

Als voorbeeld heb ik zelf even een script aangemaakt als voorbeeld. Dit is maar een stukje van zo een schema, je kan hier nog veel meer informatie aan toevoegen (salaris, competenties, …). Hoe beter Google jouw pagina kan lezen, hoe meer zichtbaarheid jouw vacature zal krijgen. 

Deze code kan je rechtstreeks toevoegen aan de broncode van jouw vacaturepagina of je gebruikt een tool zoals Google Tag Manager. Het grote voordeel van GTM is dat je kan werken met dynamische triggers voor verschillende pagina’s, hiervoor zal je dus wel zelf nog een stukje code moeten bijschrijven.

Nog een allerlaatste belangrijke tip: vergeet jouw vacaturepagina niet af te sluiten als je een nieuwe collega gevonden hebt!

Geen tijd of zin om je hierin te verdiepen? Geen probleem, ik sta klaar om je verder te helpen. 

Zaakvoerder van Who’s Up en al jaren actief in rekrutering en alles wat daar bij komt kijken.