Employer Branding

2021, het jaar van eerlijke en authentieke employer branding.

Leestijd – 5 min

Employer Branding is een woord dat bij veel organisaties de laatste jaren op de agenda heeft gestaan. Vele organisaties hebben dit jammerlijk geassocieerd met “ons imago wat mooier maken voor de buitenwereld”. Ik zeg jammerlijk, want employer branding is namelijk veel meer dan dat. Ik spreek graag over structurele EB & visuele EB. De laatste kennen we allemaal onder de vorm van de leuke bedrijfsvideo’s, de “aftermovie” van het personeelsfeest, de artikels die gedeeld worden & de getuigenissen van enkele collega’s op de website. Helemaal niets mis mee, ik juich het alleen maar toe.

 

MAAR, er is altijd een maar, dit moet wel stroken met de realiteit. En daar is de structurele employer branding van belang. Wat je belooft, moet je ook waarmaken en net daar is het bij veel bedrijven fout gelopen. Dit heeft een enorme impact gehad op de manier waarop werkzoekenden momenteel kijken naar branding en met Who’s Up spelen we daar handig op in.

employer branding

De Ontgoocheling

Heel wat mensen komen na hun aanwerving tot de conclusie dat wat hen beloofd is, helemaal niet klopt. Er zijn geen oriëntatiegesprekken, die teambuilding is maar 1x per jaar en er is geen ruimte voor innovatie. De branding die hen was getoond, klopt niet met de realiteit. Ze zijn dus voorzichtiger geworden en kijken door de valse beloftes heen. Mensen zijn op zoek naar echte, eerlijke en concrete verhalen

 

Daarom geloof ik in getuigenissen die niet perfect zijn. Ambassadeurs vertellen hun verhaal, zonder script, zonder editing en met hier en daar een foutje. Niets mis mee toch? 

Stappenplan in rekrutering

Je hoeft helemaal geen groot budget te hebben voor het vinden en overtuigen van knelpuntprofielen. Hieronder geef ik een stappenplan mee zodat je zelf aan de slag kan gaan of je contacteert mij gewoon.

Verzamelen van getuigenissen

Ga op zoek naar ambassadeurs binnen het bedrijf en zorg voor een online omgeving om de video’s te delen met de buitenwereld (zoals onze mobiele applicatie bijvoorbeeld). Bescherm deze door algemene voorwaarden, je wil namelijk niet dat elke video zomaar onbeschermd op het internet staat. 

Bepaal de strategie en de nodige tools

Maak enkele persona’s op basis van de ideale sollicitanten. Wie zijn ze en hoe kan je hen onderscheiden? Op basis van deze oefening kan je de best mogelijke kanalen gaan kiezen: Linkedin, Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, …  

Start de campagnes en meet de resultaten

Start jouw campagnes en meet de resultaten zodat je kan bijsturen waar nodig. Het enige wat je nodig hebt zijn verschillende bedrijfsaccounts op de diverse platformen, daar betaal je niets voor. Stel een budget in en deel jouw campagnes. Vraag de ambassadeurs om te delen waar mogelijk. 

Geen tijd of zin om je hierin te verdiepen? Geen probleem, wij staan klaar om je verder te helpen. 

Zaakvoerder van Who’s Up en al jaren actief in rekrutering.